Her yıl trafikte kaza sayısı artarken, düzenlenen kaza tespit tutanağı sayısı ise azalıyor. Her yıl ortalama 850-900 bin ortasında kaza tespit tutanağı düzenlenirken, hatta birtakım yıllar tutanak sayısı 950 binlere kadar çıkarken, son üç yıldır düzenlenen tutanak sayısı 700 binlere kadar geriledi.
Maddi hasarlı kazalarda polis beklemek yerine tarafların kendi ortalarında anlaşarak hem trafik sıkışıklığının önüne geçmek hem de trafik sigortasında süreçleri kolaylaştırmak gayesiyle 2008 yılında kaza tespit tutanağı uygulamasına geçildi. Ortadan geçen mühlet içinde de 13.3 milyon kaza tespit tutanağı düzenlendi. Tutanak uygulaması trafik sıkışıklığına deva olmadığı üzere son yıllarda şoförler de tutanak tutmaktan kaçar hale geldi.
281 BİN KAZADA TUTANAK TUTULMADI
TÜİK bilgilerine nazaran 2022 yılında toplam 1 milyon 36 bine yakın maddi hasarlı trafik kazası meydana gelirken, tıpkı yıl 777.8 bin adet kaza tespit tutanağı düzenlendi. Benzeri durum 2023 yılında da yaşandı. Geçen sene 1 milyon 79 bin maddi hasarlı kaza meydana geldi 797.8 bin adet tutanak tutuldu. Buna nazaran geçen sene 281 bin adetten fazla kazada tutanak tutulmadığı görüldü. 2024 yılının 7 aylık devrinde ise 515 bin adet tutanak tutuldu. TÜİK istatistiklerine nazaran de Covid salgının olduğu 2020 yılı dışında her yıl trafik kaza sayısı artıyor.
Tutanak uygulamasının başladığı devirden bu güne kadar da en yüksek kaza tutanağı 4.6 milyon adetle İstanbul’da düzenlendi. Buna nazaran toplam tutanakların yüzde 34’ü İstanbul’da tutuldu. İkinci sırayı ise 1.3 milyon tutanakla Ankara, 1 milyon tutanakla da İzmir aldı. Böylelikle üç büyük kentte toplam tutulan tutanağı yüzde 53’ü düzenlendi.
NEDEN TUTULMUYOR
Düzenlenen kaza tespit tutanağı sayısındaki azalmanın birkaç nedeni olduğunu belirten sigortacılar, bunların başında, artan trafik sigortası primleri nedeniyle kazaya karışanların hasarlı şoför pozisyonuna düşüp de sigorta primini artırmak istememesinin geldiğini vurguladı. Bu nedenle şoförlerin ortalarında mutabakat yolunu tercih ettiklerini söz eden sigortacılar, ikinci nedenin ise araçların hasarlı araç kaydına girmemek olduğuna dikkat çekerek, şunları söyledi:
“Trafik sigortası primleri son yıllarda önemli arttı. Hasar kademesine nazaran de primler daha da yükseliyor. Şoförler primlerinin artmaması için kendi ortalarında mutabakat yolunu tercih ediyor. Bir de kazada hasar kaydı ve Tramer kaydı oluşuyor. Hasar kaydı ile yalnızca aracın geçirdiği kazaların meydana getirdiği tüm hasarlara ulaşılabiliyor. Tramer kaydında da hasar kaydının yanı sıra aracın kusur oranı, sigorta süreç bilgileri, değişen modülleri üzere pek çok kıymetli ayrıntılar görünüyor. Bunlar ikinci elde araç satışını düşüren unsunlar olarak görülüyor. Bu nedenle de ufak tefek hasarlarda tutanak tutulmaması tercih ediliyor.”